Válečná lodní pošta - PANTHER

Válečná lodní pošta - PANTHER - mimořádný celek českého námořníka sloužícího na této lodi

 

Mimořádný celek jednoho námořníka ... Antonín Bergman ,který prošel nejdříve námořní školou a poté  sloužil na lodi PANTHER.Jsou zde mimořádné exponáty....raritní a neznámé v  ,, Maríně ,, .Součástí tohoto kompletu je i soubor pamětí ,, O mé službě na lodi ...,, Bude uveřejněno časem.Mimořádné v tomto kompletu je mnoho pohlednic ze spanilých plaveb po světě a zaslání na loď PANTHER a Trestu (Port Said ...).....RR. Mnoho soukromých a jinde nepublikovaných fotografií - záběry z lodi (nebylo povoleno ).

SMS Panther byl pátý ze šesti dělových člunů třídy Iltis rakouského císařského námořnictva. Tyto lodě byly určeny pro službu v  zámořských koloniích a k prosazování zájmů Rakouska v rámci tzv. politiky dělových člunůPanther byl spuštěn na vodu 1. dubna 1901 a operoval zejména v latinskoamerickýchafrických vodách. Jako jediný ze své třídy přečkal I. světovou válku. Sešrotován byl roku 1931.

Panther byl mimo jiné hlavním aktérem mezinárodního incidentu, známého jako „skok Panthera do Agadiru“ během druhé marocké krize v létě 1911. 1. července tohoto roku zakotvil v marockém přístavu Agadir. Příjezd  dělového člunu vyvolal rozruch a jméno Panther zaplnilo titulní stránky světového tisku. Francie podporovaná Velkou Británií spatřovala v přítomnosti  válečných lodí u marockého pobřeží ohrožení svých zájmů a němečtí diplomaté využili situace k nátlaku na prosazení zájmů Německa. 20. července dělový člun Agadir opustil, diplomatická jednání však pokračovala. Německo uznalo francouzský nárok na Maroko výměnou za část Francouzského Konga. Celá krize přispěla k eskalaci mezinárodního napětí, které nakonec vedlo k vypuknutí I. světové války.

Zdroj: Wikipedie